top of page
Search

Stopp i sykkelfelt.

Updated: Dec 11, 2022

Hvor skal drosjene stå på veien?

Drosje i Oslo betyr Oslo Taxi.

Hvor ofte har ikke Oslo Taxi fått klager på bilene selv om det er en bil fra en annen sentral.


År for år har det blitt mer og mer umulig å kunne stoppe for å ta opp eller sette av passasjerer. Snart har de fleste gater sykkelfelt, slik at vi må gjøre upopulære valg. Senest i juli kjørte jeg en eldre mann med rullator til moskeen i Motzfeldts gate. Han pekte på hvor jeg skulle stoppe og jeg parkerte da rett ved ett fotgjengerfelt. Selvsagt kom det en parkeringsvakt akkurat da jeg slet med å få mannen i rullestol. Den turen tok nesten en time siden han hadde ett TT kort som ikke virket. Jeg måtte også kjøre hjem å vaske setet siden det stinket urin. Men det er jo en del av hverdagen for en drosjesjåfør.


I løpet av min 33 år lange karriere har jeg aldri fått bot, men en eller annen gang kommer jeg til å slenge med leppa. Jeg kan være morsom og slagferdig, men jeg kan også svært sarkastisk, perfid, ironisk og spydig. Det verste jeg ser er Bymiljø-etatens biler.


Problemene med å kunne hente og avlevere kunder på en skikkelig måte, har gjort at jeg holder meg utenfor sentrum. I Skøyen, Lysaker, Vækerø og Fornebu-området kan du stoppe på en skikkelig måte. Jeg kjører som regel rett vestover etter å ha levert kunder i sentrum. Sone 126 og 133 holder jeg meg unna, siden det er håpløst å finne plasser å stå på i Bogstadveien. Står du i Essendrops gate får du garantert henting fra NRK eller hentinger i hele Holmenkollen.


Det hender at jeg sier nei til turer, fordi jeg vet at det er håpløst å stoppe ved bestillings-adressen. Da jeg kjørte maxi silte jeg ofte turer siden kundene skulle på helt håpløse plasser i sentrum.


Men alt dette er jo ikke administrasjonens problem. Det er jo ikke ledelsens oppgave å hjelpe sjåførene ute i gaten. De "der inne" har jo nok med seg selv.

4 views0 comments

Recent Posts

See All

Kommentare


bottom of page